webshop: voldoet de bestelknop aan de wettelijke eisen?
Webshops dienen de consument bij de bestelknop te waarschuwen dat een betalingsverplichting ontstaat. Maar hoe verwoord je dat? De wet schrijft voor dat de tekst «bestelling met betalingsverplichting» voldoende ondubbelzinnig is. Maar er is ruimte voor andere teksten. Maar is de tekst «bestelling plaatsen» voldoende. Daarover oordeelde de Hoge Raad op 4 oktober 2024.
Een online aankoop
Een klant van Bol.com had een bestelling van diverse artikelen geplaatst. Ter afronding van de bestelling werd ook gedrukt op de knop ‘bestelling plaatsen’. Vervolgens werd niet betaald. In de daarop volgende rechtszaak was de vraag of de bestelknop van Bol.com voldeed. En als de knop niet voldoet, welke gevolgen heeft dat dan?
Het oordeel over de bestelknop
De Hoge Raad oordeelde dat de tekst ‘bestelling plaatsen’ onvoldoende is. De Hoge Raad overwoog:
Wanneer een handelaar zaken of diensten aanbiedt op een website en aan de consument daar een knop toont met de tekst ‘bestelling plaatsen’, kan niet worden gezegd dat die tekst zowel in de omgangstaal als in de ogen van de normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument noodzakelijkerwijs en consistent in verband wordt gebracht met het ontstaan van een betalingsverplichting.
De nadruk ligt volgens de Hoge Raad dus op het woord ‘betalingsverplichting’. De consument moet een ondubbelzinnig waarschuwing krijgen: de druk op de knop is een betalingsverplichting.
Gevolgen voor webshops bij niet-naleving van de wet
Hoe moet het dan verder als de bestelknop niet voldoet aan de wet? De wet schrijft dan vernietiging voor. Maar moet dan de hele overeenkomst worden vernietigd? Of alleen een gedeelte? De wet geeft ruimte voor beide oplossingen. Welke moet de rechter kiezen? De Hoge Raad geeft daarvoor instructies.
Het uitgangspunt bij een nietige bestelknop
Uitgangspunt is dat de gehele overeenkomst wordt vernietigd, als de consument dat wil. In dat geval vervalt de betalingsverplichting. De geleverde goederen moeten dan wel geretourneerd worden. Als de consument geen vernietiging wil, dan blijft de overeenkomst intact. De consument moet dan alsnog betalen.
Maar wat als de consument niets van zich laat horen?
Maar wat als een consument niet verschijnt in een rechtszaak? Dat gebeurt nog wel eens bij incasso’s. De consument kan dan niet aangeven wat hij/zij wil. De praktische suggestie die de Hoge Raad: de handelaar stelt de consument voor de keuze:
- Vernietiging van de overeenkomst (en dus retournering van het product)
- in stand laten van de overeenkomst (met daarbij een betalingsverplichting)
Als de consument die termijn laat verstrijken zonder te kiezen, dan kan de consument zich niet meer beroepen op vernietiging. De overeenkomst (en betalingsverplichting) blijft dan in stand.
Duidelijke bestelknop is essentieel
Voor ondernemers met een webshop is dit een belangrijke uitspraak. Het is cruciaal om de juiste tekst op de bestelknop te gebruiken. Gebruik je een onjuiste of onduidelijke formulering? Dan staat de overeenkomst op het spel, met alle gevolgen van dien. Voorkom juridische complicaties:
- vermeldt bij de bestelknop ondubbelzinnig dat de consument een betalingsverplichting aangaat, bijvoorbeeld door teksten als ‘bestelling met betalingsverplichting’ of bijvoorbeeld ‘nu kopen en betalen’
- is het niet goed gegaan? Stuur de consument een bericht met de keuze om de overeenkomst ongedaan te maken of in stand te laten.
De informatieverplichtingen van een webshop gaan ver. Doe je dat niet, dan kunnen de consequenties groot zijn.
Voldoet jouw webshop aan de eisen van de wet? Neem bij twijfel contact met ons op!
Ga terug naar het overzicht